HOOKAHPEDIA | שוק הנרגילות - השינויים שחלו בעולם הנרגילה בעשור האחרון
top of page

שוק הנרגילות - השינויים שחלו בעולם הנרגילה בעשור האחרון



איזו שנה וחצי פרועות חווינו... שנת 2020 הייתה מטורפת מההתחלה ועד סופה. זה נראה כמעט כאילו מישהו החליף את הערוץ ושכח לשנות אותו. אנחנו בהחלט חווים משהו היסטורי שקורה אחת למאה שנים - אולי כמו השפעת הספרדית מהמאה הקודמת.


מגפת הקורונה או ה- COVID באנגלית, השפיעה על חייהם של כולנו ושינתה כמעט כל שוק עלי אדמות, כאשר חלקם הרוויחו יותר לאורך תקופת זמן זו, כמו ענף הסופר מרקטים וענף השילוח, בעוד שווקים אחרים ספגו מהלומה רצינית כמו ענף התיירות והבידור, שבוטל קליל במהלך המגיפה. ענף אחר שצמח דווקא במהלך התקופה, הוא עולם הנרגילה שהושפע בדרכים שונות אך לא רק בחודשים האחרונים אלא בעשור האחרון.


בעשר השנים האחרונות תעשיית הנרגילות חוותה עליות ומורדות. על פי רוב, התעשייה שלנו התפתחה למשהו אחר לגמרי. אם נשווה עישון נרגילה בשנת 2010 לעישון נרגילה בשנת 2021 אנחנו מדברים על שני יקומים שונים לחלוטין!


היום תקראו כיצד השתנה עולם עישון הנרגילה לאורך 10 השנים האחרונות ולאן מועדות פנינו. אז תוציאו מהארון את נרגילת ההסגר שלכם ותתכוננו לקריאה מעניינת!


ההתפשטות הבינלאומית של הנרגילה


ארה"ב

שנת 2010 הייתה נקודת המפנה הגדולה של עולם עישון הנרגילות. גורמים רבים השפיעו על האופן שבו הנרגילה הפכה במהרה לענף מרכזי לצד ענפים אחרים ולחלק מהתרבות המודרנית. מקור ההשפעה העיקרי דרכו חל השינוי הגיע בעיקר מאמריקה. צבא ארה"ב נסוג מעיראק וכוחותיו שבו הביתה. 7 שנות מלחמה סזיפית וקשה ומיליוני חיילים המשרתים במזרח התיכון גרמו לשינוי בהרגלים ובזיכרונות המבוססים על חוויות. נרגילה היוותה אמצעי מנוחה ושחרור עבור חיילים רבים ששירתו בעיראק וכאשר נסיגת הכוחות התרחשה, התחביב הזה חזר יחד עם החיילים לארצות הברית. זו בעצם נקודת התפנית המרכזית בה התחיל הענף להתפתח ולהצטיין. הדרישה לנרגילה כבר הייתה קיימת ולכן היא החלה להתרחב לחלקים בארה"ב שבהם היה קשה להשיג מוצרי נרגילות בעבר.

הדרישה בעצם החלה את לידתה של תעשיית נרגילה מודרנית וחדשה. קמעונאים חדשים החלו להיפתח באופן מקוון בארה"ב ובנוסף נפתחו חנויות נרגילות רבות, הזדמנויות ייבוא ​​ממדינות המזרח התיכון נפתחו לצפון אמריקה ומוצרים חדשניים הופקו על ידי אנשים שראו איך עולם הנרגילות יכול וצריך להתפתח.


התרחבות הנרגילה לארצות הברית לא רק השפיעה על המדינה עצמה אלא על העולם כולו. הרעיון כיצד ייראה עולם הנרגילה בעוד עשר שנים עבר ממדינה למדינה ואפקט כדור השלג פשוט המשיך לצמוח משם. לאחר עשור, עולם הנרגילה השתנה עם מוצרים חדשים ופורצי דרך, טעמים שבעבר לא חלמנו עליהם, תהליכי ייצור חדשניים וכו'. נראה כאילו כמעט כל יום יוצא משהו חדש ויש המצאה חדשה. קחו לדוגמא את מכשירי ניהול החום (HMD)- מנייר כסף שכולנו השתמשנו בו לפני עשור התקדמנו לקלאוד לוטוס, פרובוסט, זפלין, נגרני, זנבק ועוד. מוצרי עישון נרגילה מרוסיה, וגרמניה הפכו למבוקשים בעולם.


רוסיה וגרמניה

לאחר שחובבי נרגילה ברוסיה נחשפו לעישון נרגילה מסורתי כאשר טסו לחופשות במדינות כמו טורקיה, אוזבקיסטן, דובאיי ואפילו מצרים וישראל, חל תהליך פיתוח ושיפור של עישון הנרגילה ברוסיה.


כידוע הגאווה הרוסית גרסה כי כל מה שעושים במערב הם יעשו טוב יותר ובמקרים מסוימים כך היה! אחת הסיבות לכך שענף הנרגילות ברוסיה נחשב למפותח מאוד הוא בגלל שמיטב היצרנים הם חבר'ה צעירים בעלי תארים אקדמאים מתחום ההנדסה והפיזיקה, המפתחים דגמים שונים של נרגילות, אביזרים וטבק.


מטפיר ואלפא הוקה הן שתי חברות שהתחילו דרכן בשנת 2014 והצליחו לייצר מוצרים מצוינים תוך שימוש בחומרים מתעשיית החלל כגון פוליאקיטל וסטיינלס סטיל רפואי שהעניקו לנרגילות שלהן עמידות לאורך שנים. גם מנגנוני פריקת עשן מגניבים תרמו לצמיחת הפופולריות של הנרגילות הרוסיות. חברות כמו דארקסייד, מסטהב, ברן ודאפט פיתחו טבקים כהים עמידים לחום ובעלי תכונות ספיגת טעמים מצוינת.


גם גרמניה לא נשארה מאחור ופרצה לשוק הנרגילות העולמי עם נרגילות מיג, אאון, מוז, ווירו שסיפקו עיצוב מדהים יחד עם איכות חומרים יוצאת דופן וכמובן פריקת עשן ייחודית. חברות כגון ZOMO ,HOOKAIN ,CHAOS ,7DAYS (בגרסה הגרמנית שלו) ועוד רבים וטובים הוכיחו לכל העולם שהגרמנים מבינים לא רק בבירות ונקניקים.

השינוי והמעבר לפרימיום בישראל

את שינוי תרבות העישון בישראל התחיל הבעלים של עגלי הוקה ישראל שחובב נרגילות מושבע מגיל צעיר ואפשר להגיד שהוא המומחה מספר 1 היום בתחום הפרימיום. עד שנת 2017 נמכרו בארץ נרגילות מסורתיות וטבק במשקל שיוצר בארץ או טבק שהגיע בדרכים לא חוקיות מהשטחים. עד אז הייתם יכולים למצוא פה ושם טבק פרימיום שהגיע במזוודות או במשלוח בדואר.


בשנת 2017 הבעלים של עגלי הוקה ישראל ייבא לראשונה טבק איכותי מארה"ב שנקרא עגלי הוקה טובקו, הטבק היה שונה מהטבקים בארץ באיכות התמציות, העמידות לחום ותהליך הייצור ובכך הוטבעה מילה חדשה בשוק הנרגילות בארץ "טבק פרימיום" צמד מילים ששינה עד היום את תרבות עישון הנרגילות בישראל (אם הייתם מחפשים לפני 2017 טבק פרימיום בגוגל, לא הייתה עולה לכם אף תוצאה, תאמינו לנו - ניסינו את זה). מעשה זה היה אמיץ מאוד לאותה תקופה, שכן, בגלל המיסוי הגבוה על הטבק בארץ, שייקר את המחיר הסופי ללקוח, רבים חששו לעשות זאת או לא האמינו כי ניתן לחנך את השוק לעישון פרימיום בגלל עלותם היקרה של המוצרים. בהתחלה לא היה קל לשכנע בעלי חנויות להחזיק את הטבק היקר, אך עם עם הזמן, איכות הטבק עשתה את שלה וקהל הלקוחות הצביע ברגליים ולבעלי החנויות לא הייתה ברירה אלא להחזיק גם טבק פרימיום. עם אמונה חזקה ורצון אמיתי לקדם את השוק הבעלים של עגלי הוקה המשיך לייבא טבקים ומוצרים איכותיים מכל העולם ובאמצעות סגירת הסכמים וייבוא של מותגים בינלאומיים גדולים הצמיח וקידם את תרבות הפרימיום בישראל וכיום אפשר להגיד כי יש שתי תרבויות עישון מובהקות בעולם עישון הנרגילות שמתחלקות לשני סגמנטים: תרבות העישון המסורתי הכולל בתוכו טבק במשקל, נרגילות סוריות או מיצריות ועוד ותרבות עישון הפרימיום המודרני הכולל בתוכו נרגילות ואביזרים המיובאים ממדינות אירופה רוסיה וארה"ב כמו נרגילות אאון, ויירו, ראשי אלפקה וזאנאבק וטבק פומארי, מאסטהב, זומו, טנג'ירז ועוד.


להרחבה על ההבדל בין טבק פרימיום לטבק במשקל כנסו למאמר על ההבדלים בינהם



המעבר מנרגילה מסורתית לנרגילה מודרנית


כשכל זה התחיל, היו בעיקר שני סוגים של נרגילות. נרגילות מסורתיות שיוצרו במזרח התיכון (מצרים, לבנון, סוריה, טורקיה) ונרגילות סיניות שיוצרו בזול וניסו לחקות את המקור. עשר שנים קדימה, ועכשיו יש נרגילות מודרניות שמיוצרות בארה"ב, רוסיה, ברזיל, גרמניה, פולין, ספרד ועוד. בכל שפה כבר יש מילה משלה למילה נרגילה אם ברוסיה זה קליאן, בארה''ב הוקה, בגרמניה ווסרפייפ ובספרד וברזיל - קצ'ימבה.


הכל השתנה כשהנרגילה הפכה למיינסטרים, ולכן הקהילה הבינלאומית קפצה על ההזדמנות והחלה לייצר נרגילות בשווקים מגוונים בכל העולם. אחרי שנים של פיתוח ומחקר הנרגילות המודרניות הן עכשיו הטרנד החדש. הנרגילות המסורתיות עדיין פופולריות מאוד בקרב הקהילה הבינלאומית ובעיקר במדינות המזרח התיכון, אך הפשטות, האיכות והמראה המינימליסטי של הנרגילות המודרניות העשויות מנירוסטה וסטיינלס סטיל מושכות את רוב קהל המעשנים בשנים האחרונות.



עלייה במגוון הטעמים לנרגילה


אני זוכר את הימים שהנרגילה שלי הייתה חליל מאמון פשוטה והיו לי רק 3 טעמים לבחירה. הטעמים האלה היוו את הבסיס לטעמי הטבק לנרגילה. תפוח (דאבל אפל), ענבים ומלון מתוק של נחלה היו אולי הטעמים היחידים בשוק. אם נקפוץ 10 שנים מאוחר יותר נראה שכיום יש מגוון מותגים וטעמים. אפשר אפילו לומר בזהירות כי הטעמים הם בלתי מוגבלים. ישנם כיום מאות מותגים ברחבי העולם בהשוואה לתחילת דרכו הצנועה של הענף, שאז היו רק שני מותגים שעדיין היו בשלבים הראשונים של צמיחה ופיתוח - נחלה ואל-פאחר. אלו היו שני המותגים הראשונים שיוצרו במזרח התיכון.


הטעמים כיום הם בלתי מוגבלים ורובם מתבססים על הטעם האישי שלך. אם אתם אוהבים טעמי טבק לנרגילה הדרים, אז יש רשימה בלתי מוגבלת של תערובות מלימון וליים, תפוזים ונענע, אשכוליות וכו'- לכל חברה יש מספר גרסאות למשל של לימונענע, תפוז מנטה וכו. מתחשק לכם שוקולד או קפה ואולי איזה קינוח מתוק בצד? יש גם יש! אפשר למצוא היום טעם קלחי תירס, עוגיית אלפחורס או אפילו בייקון ה' ישמור!



הגחלים הטבעיים הרגו את גחלי האינסטנט


אם התחלת לעשן נרגילה לפני 2010, אתה בטוח זוכר איך היית מעשן בגחל סינטטי סטאר. היית פשוט מדליק מצית ושורף את הפחם שהיה מסריח את כל הבית שלך עד שאבא שלך היה בא עם הכפכף. גחלי האינסטנט היו בעבר מאוד פופולריים מכיוון שהם היו קלים לשימוש, במיוחד בנסיעה. מה שלא ידענו אז, זה שהסיבה שהם נדלקים כל כך בקלות זה בגלל כל הכימיקלים שהחדירו לגחלים האלה. בעצם גחלי האינסטנט הללו הם אחד הגורמים המסכנים בעישון נרגילה ושאיפה של הכימיקלים הרעילים הללו עלולה לגרום למחלות ריאה בלתי הפיכות, לסרטן ושאר רעות חולות.


במרוצת הזמן החל עישון באמצעות גחלי עץ לימון בעיקר במגזר הערבי ובבתי העישון. ומאוחר יותר הושק הגחל הטבעי האורגני מה שאנחנו מכירים היום כגחלי שאמאן או וואן ניישן העשויים מקליפות קוקוס טבעי ונדחסו מאוד על מנת לתת לכם משך עישון ארוך ואיכותי. קובייה אחת קטנה של גחל קוקוס טבעי יכולה להחזיק בין 50 דק ל90 דק – תלוי באיכות המותג, בזמן שגחלי אינסטנט מחזיקם במקרה הטוב 20 דק.


המעבר מגחלי אינסטנט לגחל טבעי עזרה לשלוט בחום של הסשיין ובמשך העישון וכמובן טעם הלוואי נעלם לגמרי! אם משתמשים בגחל טבעי ברמה גבוהה תוכלו לטעום את הטעם האמיתי של הטבק ללא טעמי הלוואי של גחל האינסטנט.


תהליך הייצור של גחלי שאמאן הטבעיים המיוצרים מקליפות קוקוס


אז נכון שעדיין מי שמטייל עם נרגילה או המעשנים המתחילים בעיקר הנוער בן ה-15-16 שמעשן בפארק ליד הבית עדיין משתמש לרוב בגחל האינסטנט. לעומת זאת, כל מעשן וותיק שמחזיק נרגילה בבית כבר התקדם לגחל טבעי שאותו הוא יכול להדליק בקלות על ידי חימום של מספר דקות על מנגל הפחמים האישי שלו או על הגז.


אגב לגחל וואן ניישן יצא גחל טבעי שנדלק ע''י מצית ומותאם לטיולים וגם אותו נכיר לכם בקרוב, זה הולך לשנות לכם את חווית העישון בטיולים ובים!


מערכות ניהול החום ניצחו את נייר הכסף


זוכרים את הימים הטובים כשהייתם יושבים וגוזרים נייר כסף ומחוררים את הכמות הנכונה של החורים כדי להשיג את העשן הסמיך ו''הראש'' הטוב ביותר? אז מסתבר שמאז עברו שנות אור רבות! בשנת 2010 הוצג לשוק הנרגילה מוצר חדשני חדש שלמעשה חולל מהפכה בדרך בה אנו מעשנים כיום נרגילה. אני מדבר על ה- Kaloud Lotus.


סרטון ההשקה של קלאוד לוטוס הראשון


אם אתם עדיין לא מכירים את הלוטוס או מכשיר לניהול חום נרגילה, הכוונה היא לכלי המתכתי שכנראה ראיתם יושב על גבי ראש הנרגילה של אחד מחבריכם במקום נייר הכסף. הלוטוס הוצג בכדי לעזור בניהול העברת החום מהפחם לטבק תוך הפחתת האפר והחלקיקים של הגחל. הקלאוד לוטוס בעצם מחמם את הטבק שלך בדומה לתנור שמחמם את הטבק בצורה אחידה.


שלא תטעו, נייר כסף עדיין עושה את העבודה במקרים מסוימים כמו שימוש בטבק עדין (עלים כהים) אבל עולם הנרגילה די עבר מהדרכים המסורתיות לשיטות מודרניות והחל מאז להשתמש במכשירים לניהול חום ולא רק בנייר כסף. אפשרויות נוספות הוצגו לשוק מאז שחרורו של הקלאוד לוטוס כגון ה- Oduman Ignis, המיוצר בטורקיה ו- Apple On Top Provost, המיוצר על ידי AOT America.



צינורות הסיליקון החליפו את הצינורות המצריים


צינורות מסורתיים היו תמיד נחמדים, אך גם השאירו טעם מהסשיינים הקודמים ובסופו של דבר הטעם החל להידרדר. הצינורות המצריים המסורתיים עשויים מסוג של בד שלתוכו מוחדר סליל ברזל דק שנועד לשמור על צורת הגליל, לאחר מספר שימושים ומגע של המים ואדי העשן הוא מתחיל לקבל חלודה מה שגורם לטעם הנוראי בצינורות הללו.


אני זוכר איך עוד בתחילת דרכי חשבתי על איך להתגבר על הבעיה ועברתי לעשן בצינור מזגנים - אותו צינור פלסטיק שקוף שנמצא בחנויות טמבור. כיום ישנם צינורות סיליקון סופט טאצ' שמגיעים כמעט עם כל נרגילה רוסית או גרמנית וישנן חברות כמו זנבק ZANABAQ ודרים הוז DREAM HOSE שמייצרות צינורות איכותיים ביותר.

לאחר מכן, צינורות הסיליקון החלו להיכנס לשוק והם בעצם החליפו את הצינור המסורתי. היתרונות של המעבר לצינורות סיליקון בא לידי ביטוי שעכשיו אתם בעצם יכולים לנקות את הצינור בקלות מבלי לחשוש מנזק ובאותה עת תוכלו להשתמש באביזר זה עם טעמים מרובים ולא רק אחד.


צינור הסיליקון הפך את עישון הנרגילה לחוויה מקצועית יותר ובמובן מסוים לבטוחה יותר. כפי שאמרנו, צינורות מסורתיים יתחילו להחליד מבפנים לאחר מספר שימושים בגלל הסלילים שהחזיקו את הצינור. זה די מזיק מכיוון שמי שמעשן כך שואף בעצם חלקיקי חלודה. לסיכום, המעבר לצינור הסיליקון בעשור האחרון שיפר את חווית העישון שלנו ושומר על הריאות שלנו בצורה טובה יותר.



ראשי פאנל הפכו לנורמה

כיום תשאל כל מעשן ממוצע באיזה ראש הוא מעשן והוא יגיד לך בראש פאנל. בעבר היו מעט מאוד ראשים ואחד הראשים הנפוצים היה אותו ראש עם 5 חורים אותו ניתן לרכוש בחנות הנרגילות שליד ביתך, כן זה שעולה 5 ₪.


לאחר מכן החלו לייצר ראשים דומים בסין עם ציפוי (גלייז) בצבעים, אלא שראשים מסוג זה היו עשויים מקרמיקה ולכן לא היו איכותיים בכלל ושרפו את הטבק ממש מהר. גם כיום האופציות הללו זמינות, אך מה שהתחיל את המהפך היה איש בשם אריק הופמן שהוא בעצם מייסד טבק טאנג'ירס, הוא האדם הראשון שייצר ראש עם חור עילי בצורת משפך שעוזר לשמור על הנוזלים בתוך הראש כך שלא יטפטפו לתוך הנרגילה והכד- הראש הזה נקרא פאנל. יש שיגידו שראש פאנל שומר על הטבק מלהישרף מהר ומעניק לכם סשיין ארוך יותר מאשר ראש ה-5 חורים או מה שקרוי ראש טורקיש.


יש כאלה שיגידו שהם מעדיפים סשיין קצר יותר של 40 דק אבל אוהבים שהמיצים של הטבק מחלחלים לכד ומעניקים יותר טעם. אתם תחליטו בעצמכם מה אתם מעדיפים.


מאז ראש הפאנל הומצאו ראשים רבים ושונים כמו ראשי אלפקה המיוצרים בעבודת יד מחימר אמריקאי עמיד במיוחד לחום וציפוי שלא נסדק לעולם, ראשי קלאוד סמסאריס העשויים מסיליקון עמיד כך שאם הראש ייפול לכם הוא לא יישבר, ראשי ברוקלין שנותנים מגוון פתרונות מעניינים מראש טורקיש לראש יהלום עם שפה, וראש פאנל קלאסי העשוי מחימר סיבירי איכותי.


נראה שהתקדמנו כברת דרך ארוכה בעשר השנים האחרונות והראשים האחרונים שמנינו משאירים אבק לראשים המצריים המסורתיים.


אז מה צפוי לנו בעתיד?


אם הייתם מראים לנו בשנת 2010 את הצורה בה אנו מעשנים כיום סביר להניח שלא היינו מאמינים. על סמך העבר נראה שנמשיך לראות בעשור הקרוב שדרוגים רבים ואנו מקווים שהשיפורים ימשיכו להתקדם בקצב מטאורי בכדי לסייע בפיתוח הענף.


עולם עישון הנרגילה עדיין צעיר ומתפתח. בעשור האחרון ראינו איך דברים מתפתחים בקצב פיתוח מהיר וחדשני. אנו מקווים לראות את החדשנות המתמשכת בשוק הנרגילה ומקווים שהענף גם ייקבל תדמית רצינית יותר ויוערך יותר בקרב אנשים שאינם מהתעשייה. למרות שראינו שינויים מהירים במוצרים, לרוב הממשלות בעולם יש תפיסות מוטעות לגבי מהי באמת נרגילה, וכל הזמן מוסיפים מגבלות על מוצרי העישון והנרגילה. ראינו את זה קורה בשנים האחרונות עם הסימון האחיד והמכוער בצבע חום של כל מוצרי העישון, הגבלת הניקוטין במכשירי אידוי ל20 מ''ג ועוד שינוי חקיקה לא הגיוניים שנובעים מבורות ואי הבנת התחום על ידי המחוקק.


מסקר שנערך לפני 3 שנים בארה''ב התגלה כי רוב המבוגרים מאמינים שהנרגילה היא כלי המיועד לעישון סמים כגון מריחואנה! הייתם מאמינים?!


אולי יום אחד כשיבינו שהנרגילה היא כלי חברתי ותרבותי המיועד לגיבוש קשרים חברתיים, שימור על מסורת כמו בחברה הערבית והישראלית ובעיקר כלי המעניק רוגע למעשן הממוצע ובטוח בעשרות מונים מכל מוצר עישון אחר- סופסוף יניחו לענף הזה להתפתח באמת.


התקווה לשינוי תפיסתי מערכתי לגבי הנרגילה, בעיקר על ידי גורמי האכיפה והשלטון כגון רשות המיסים, משרד הבריאות והאוצר יגרמו לענף הזה להגיע לפוטנציאל האמיתי שלו!


תהיו בטוחים שעד אז אנחנו נחזור אליכם ונדון כיצד השתנה עולם עישון הנרגילות משנת 2021. אז נתראה בקרוב בשנת 2030 !




bottom of page