מה ההבדל בין טבק לנרגילה לבין תערובת תה צמחית לנרגילה?
top of page

מה ההבדל בין טבק לנרגילה לבין תערובת תה לנרגילה?


אין ספק שמאז שהתחלנו עם המותג הראשון של טבק פרימיום שייבאנו מארה''ב – ''עגלי הוקה טובקו'' שוק הנרגילות השתנה והתפתח בקצב מסחרר!


בשנת 2017, כאשר ראינו במו עינינו, כיצד הטבק במשקל שמוכרים בארץ מעורבב במוסכים בשטחים ע''י כל מיני חאפרים ולעיתים אף מעורבב במערבלי בטון יחד עם חומרים מסוכנים לאדם כגון אציטון, רעל עכברים וחומרים רעילים אחרים, הבנו שיש צורך במוצר איכותי שעבר פיקוח של משרד הבריאות האמריקאי, הלא הוא ה FDA שמפקח על כל מוצר טבק ומאשר אותו באופן אינדיבידואלי והחלטנו לייבא את טבק הפרימיום הראשון המפוקח לישראל - טבק עגלי שעל שמו גם נקרא האתר.



מאז 2017 שוק נרגילות הפרימיום התפתח מאוד. לצד טבק הפרימיום, התחילו להכנס לשוק חברות חדשות של תערובות תה לנרגילה, כמו ג'אם (JAM) ודאלי (DALY) שכבשו את השוק בארץ. עם המגוון הרחב הגיע גם הבלבול הגדול! ולכן...


החלטנו לעשות לכם סדר! ולענות אחת ולתמיד על השאלה מה בעצם ההבדלים בין תערובות התה לנרגילה לבין הטבקים לנרגילה, הקיימים בשוק וכיצד ניתן לעמוד על ההבדלים ביניהם?


במאמר הבא נסביר וניתן סקירה כולל המלצות על מותגי הטבק ומותגי תערובות התה המובילים בשוק כיום ונבין מה היחס בין המוצרים השונים.


שאלות נפוצות:

ממה בעצם עשוי טבק פרימיום?

טבק פרימיום עשוי מתערובת של עלי טבק איכותיים מסוג כהה או בהיר (בלונד) אליה מוסיפים תמציות טעם שמעניקות לטבק את הטעם הייחודי שלו וגליצרין צמחי שמוסיף נפח עשן. הבלנד הזה עובר תהליך של ערבוב שבסופו מגיעים לתוצאה של הטבק המעובד לעישון הלא הוא הטבק לנרגילה.

ממה עשויה תערובת התה/צמחית לנרגילה?

השוני העיקרי בין תערובת התה לנרגילה לבין טבק לנרגילה הוא שבתערובת התה משתמשים בעלי תה ולא בעלי טבק. חשוב לציין כי תהליך יצירת המוצר המוגמר לעישון, הוא דומה לתהליך הכנת הטבק לנרגילה. בתהליך הפקת עלי התה, לוקחים עלי תה (ולא עלי טבק) קוצצים אותם ומערבבים יחד עם תמציות טעם, גליצרין נוזלי (שמעניק נפח עשן) ולרוב מוסיפים מעט ניקוטין נוזלי כדי להעניק מעט חוזק לתערובת. למשל בתערובת ג'אם משתמשים בעלה רוזלה הודי שבתכונותיו מאוד דומה לעלה טבק ולכן העישון יהיה שווה ערך ואפילו טוב יותר מעישון של טבק פרימיום.

האם יש הבדל באיכות בין תערובת תה/צמחית לבין טבק פרימיום לנרגילה?

ממש לא! המותגים שאותם נסקור כגון תערובת התה ג'אם ודאלי-קוד, איכותיים מאוד מבחינת משך זמן עישון, הטעם שמתקבל בעישון וכמובן נפח העשן. שימו לב! לא כל תערובות התה יספקו לכם את אותה החוויה כמו בעישון טבק וזה מאוד תלוי בסוג העלה, התמציות ותהליך ההכנה ולכן החלטנו לסקר עבורכם רק את תערובות התה האיכותיות ביותר שלעיתים אף יעניקו לכם חווית עישון מהנה יותר.

האם יש הבדל באיכות בין תערובת תה לבין טבק במשקל?

כמובן! תערובת תה איכותית תעניק תוצאות גבוהות בעשרות מונים מול טבק במשקל הן מבחינת משך עישון של שעה ומעלה לעומת טבק במשקל כ-20 דק, הן מבחינת טעם עשיר ומלא שיתקבל בתערובת תה לעומת טבק במשקל שאינו מדויק בטעמים ואינו עקבי בטעמים והן מבחינת ביצועי עשן גבוהים בעלי תה לעומת נפח עשן נמוך משמעותית בטבק במשקל. כמו כן, ניתן לומר בוודאות כי השימוש בתערובת תה בטוחה פי כמה משימוש בטבק במשקל שמיוצר ללא כל פיקוח על ידי מבריחים וחאפרים שמערבבים מכל הבא ליד במטרה למכור ולייצר רווח על חשבון בריאות הציבור. ( חשוב לציין כי אין אנו מעודדים עישון וכל סוג עישון אינו בריא אך מי שכבר מעשן שלפחות ייבחר באלטרנטיבה בריאה יותר שמגיעה מארצות בהן יש פיקוח על מוצרי העישון).


תערובות תה מומלצות לנרגילה


1. תערובת לנרגילה ג'אם JAM TOBACCO


חברת ג'אם החלה את דרכה בשנת 2019 בעיר סמארה, והתפתחה בקצב מהיר לאחר שבשנת 2020 החברה השיקה את המוצר מבוסס עלי התה לנרגילה- ג'אם טובקו.

ג'אם נחשבת ליצרנית תערובת התה המובילה בעולם בזכות הבחירה שלה בחומרי הגלם הטובים ביותר כגון:

  • בחירה בתמציות טעם מובחרות מרחבי העולם.

  • בחירה בעלי תה היביסקוס - רוזלה הודיים מובחרים אשר מהווים בסיס מושלם לספיחת הטעמים ועמידות לאורך זמן.

  • וטכניקות ייצור ייחודיות אשר מביאים לתוצאה של מוצר מושלם ללא מתחרים.

ג'אם מוכרת מדי חודש כ1,400 טון, מחזיקה במעל ל-260 עובדים ומוכרת לכ-22 מדינות.


מהם היתרונות של עלה התה רוזלה?

  1. טעמים מדויקים מאוד ללא טעם לוואי - אין לו טעם לוואי בניגוד לעלה טבק רגיל לכן כאשר מעשנים טבק תה מקבלים מוצר ללא טעמי לוואי שיש לעיתים במוצרי טבק אמיתיים.

  2. ניקוטין נמוך - יתרון נוסף הוא שבניגוד לעלה טבק אמיתי בו יש ניקוטין טבעי בעלה בג'אם אין ניקוטין בחומר הגלם והחברה מוסיפה ממש מעט ניקוטין למוצר על מנת לתת לו חוזק מסוים וכדי שהמעשן לא ירגיש שהוא מעשן ''אוויר'' כמו בתערובות תה אחרות.

  3. קל להכנה ועבודה - תערובת התה ג'אם ורסטילית מאוד להכנה וניתן להכין ראש בכל סוג ראש באם זה ראש פאנל הוקג'ון מסוג FERIS או ראש סינקו הוקה ג'ון שהוא ראש מסוג טורקיש וכן כל ראש אחר.

  4. עמידות גבוהה לחום - תערובת ג'אם עמידה מאוד בפני חום וניתן להכין ראש עם 3 גחלי וואן ניישן או לחילופין 3 גחלי שאמאן קלאוד. גם אם הפרזנו בחום ניתן בכל רגע ''לתקן'' על ידי הורדת גחל אחד והראש יחזור תוך מספר דקות לשיאו.

הידעת! מעשנים מקצועיים רבים ובעלי לאונג'ים אוהבים לתת לקהל המקצועי מיקס של נניח 50% ג'אם פטל אשכולית ועוד 50% פטל של מסטהב ובכך ליצור חווית טעם עשירה יותר בטעם וקלילה מעט בניקוטין. אם למשל טבק מסטהב MUST HAVE TOBACCO מרגיש לכם כבד מדי בעישון סולו, נסו בעצמכם לערבב 20-50% מסטהב צ'רי קולה יחד עם ג'אם צ'רי קולה ותיווכחו כי חווית העישון הופכת לקלילה יותר ומועצמת בטעם ועננים סמיכים.


ארץ ייצור: רוסיה

חוזק: קליל מאוד

עננים: 10/10 במדד שלנו- ענני יום הדין

טעם: בעל עוצמת טעם מדויקת שחברות מתחרות בשוק התה מתקשות להגיע אליה

טעמים נבחרים: פטל אשכולית (פינקמן) יש אומרים שהוא כל כך טוב שאף התעלה על הפטל אשכולית של מסטהב (פינקמן), לימונדת אבטיח מלון, צ'רי קולה, ארטיק אננס/ דובדבן, דאבל אפל שעקף את הדאבל אפל של אל פאחר בסיבוב, רונדו אבטיח, וופל אננס, ריבת תות, סוכריות פטל ועוד...

קהל: מהמעשן המתחיל ועד המקצוען ביותר, מעולה למיקסים ובפרט מיקסים של ג'אם עם טבקים אחרים

זמן עישון: 60-120 דקות, תלוי באופן ההכנה ואופן השימוש



2. תערובת תה לנרגילה דאלי קוד DALY CODE

מדובר בתערובת תה לנרגילה ללא טבק המיוצרת ברוסיה ממרכיבים איכותיים, מעלי תה הסיילון, שמקורו בסרי לנקה שליד הודו. העלים מיובאים לרוסיה שם הם עוברים תהליך של עיבוד לתערובת תה לנרגילה. לתערובת של דאלי יש קו טעמים של מיקסים מגוונים ועוצמתיים, שיעניקו למעשן שילוב טעמים של חמוץ, מתוק, תבלינים אקזוטיים וטעמים מגוונים וחווייתיים.


גם תערובת התה דאלי מועשרת בניקוטין נוזלי ומעניקה למעשן נפח עשן גבוה ותחושת סיפוק בעישון. משך העישון בדאלי מסתכם בשעה לראש ולעיתים אף יותר כאשר משתמשים בטכניקות ניהול חום נכונות ולא מעמיסים מדי בגחלים. לדוגמא בתערובת התה דאלי מומלץ להשתמש ב-3 גחלים בגודל 22 מ''מ של שאמאן או ב2 גחלי וואן ניישן 26 מ''מ.


ארץ ייצור: רוסיה

חוזק: קליל ויש טעמים בהם נרגיש קצת יותר חזק את הניקוטין

עננים: 9/10 במדד שלנו, עננים שלא יביישו לאונג'ים ברמות הגבוהות ביותר

טעם: טעמים טובים ועשירים של מיקסים

טעמים נבחרים: ווטרמלודי- אבטיח מלון, בננה מנגו, ג'ומנגו- מנגו פסיפלורה, אנרג'י סמותיס- משקה אנרגיה ענבים, באלי ברקפסט- מנגו אננס ופפאיה, גרייפ בריטן- אייס ענבים, מאי תאי- קוקטיל תאילנדי בטעם פירות אקזוטיים, פורס טבריז- מיקס פירות יער

קהל: מהמעשן המתחיל ועד המקצוען ביותר

זמן עישון: 50-70 דקות, תלוי באופן ההכנה ואופן השימוש


טבקים (פרימיום) מומלצים לנרגילה


1. טבק לנרגילה זומו ZOMO

טבק לנרגילה ZOMO הוא בין המותגים הצומחים והפופולריים ביותר בעולם. לטבק הפרימיום זומו ישנם מספר סדרות של טבק לנרגילה ביניהם: הסדרה הקלאסית, סדרת העולם, סדרת הכוכבים, סדרת הספלאש וסדרת הסטרונג.

זומו הוא טבק פרימיום לנרגילה הנבחר בקפידה אחרי טעימות ודגימות רבות, עשוי מעלי טבק וירג'יניה עם מינון נמוך של ניקוטין מה שהופך אותו לטעים, עמיד לחום, מלא בטעם וקליל לעישון.


ארץ ייצור: פרגוואי למרות שרבים חושבים שהמותג ברזילאי J

חוזק: קליל, בעל ניקוטין נמוך

עננים: 10/10 במדד שלנו, עננים סמיכים ועשירים

טעם: בעל עוצמת טעם גבוהה ומאוזנת

טעמים נבחרים: הונגריה- טעם מלון אוכמניות קירור, דני רוסו – מסטיק תות ענבים קירור, סיקרט אוף בבילון שזה מיקס עשיר של אבטיח מלון, מלורנג'ו- מלון ותות, דאבל אפל, פרמבוארה- קוקטייל פטל אגס קפוא, אבוקלוקו- מיקס אננס פטל ואוכמניות וכמובן ספלאש קולה האגדי שהוא אחד מטעמי הקולה המדויקים שיש כיום בעולם.

קהל: מהמעשן המתחיל ועד המקצוען ביותר

זמן עישון: 60-75 דקות


2. טבק לנרגילה הוקאין HOOKAIN

טבק הוקאין הוא ללא ספק אחד מהפייבוריטים של צוות האתר והמחסן מאחר והוקאין הוא טבק סופר פרימיום המלוקט מעלי וירג'יניה איכותיים- ללא ענפים ותמציות טעם חזקות מאוד.

ישנה אגדה כי יום אחד מייסד החברה ג'והאנס פיטר את כל מחלקת בחירת קיצוץ עלי הטבק ומנהל היצור במפעל מאחר והוא מצא כמה ענפים בטבק שהוא עישן! למעשה הוקאין נחשבים למותג הגרמני הצומח והפופולרי ביותר בשנים האחרונות בגלל החדשנות שלהם בתהליכי היצור, הטעמים המיוחדים, עיצוב המוצרים, ראשי הפרימיום שלהם, נייר הכסף קוקה פורץ הדרך ועוד מוצרים טובים ומשני תפיסה כמו שרוולי עישון למוז בריז 2/ איאון וכו.


ארץ ייצור: קולון, גרמניה

חוזק: קליל לעישון, בעל ניקוטין נמוך

עננים: 10/10 במדד שלנו, עננים שיגרמו לאישתך לבעוט אותך למרפסת

טעם: בעל עוצמת טעם חזקה ודומיננטית. הטבק מאוד רטוב בגלל השימוש בכמות גבוהה ואיכותית של תמציות טעם עשירות.

טעמים נבחרים: ביג בלק בריז- ענבים סגולים קירור, לעוז- אוכמניות דובדבן, אקסטרים בלו ביי- תערובת אוכמניות ואסאי, פלשיו- אבטיח מלון פסיפלורה ואוכמניות, מיליונאיר- אבטיח ליים ליצ'י, סולרי ספליף- סולרו תפוז פסיפלורה, קפה יאיו- טעם שוקולד רפאלו קוקוס וניל, וויט קייק- עוגת גבינה וקרמל, צ'רי סקיטלז- דובדבן ופרי הדרקון ועוד רבים וטובים...

קהל: מהמעשן המתחיל ועד המקצוען ביותר

זמן עישון: 60-90 דקות, תלוי באופן ההכנה ומכשיר ניהול החום


3. טבק לנרגילה דרקסייד DARKSIDE


דרקסייד היא יצרנית הטבק לנרגילה הגדולה ביותר ברוסיה והיא למעשה החברה הראשונה ברוסיה שהחלה לייצר טבק פרימיום לנרגילה. דרקסייד החלו את המסע בשנת 2012 אך למעשו עשו את הפריצה הגדולה ביותר בשנת 2015 תחת המותג דרקסייד.


דרקסייד זכתה ב-12 פרסים בחמש השנים האחרונות בתחרויות הגדולות בעולם כגון פרס ג'ון קליאנו והוקה קלאב שואו ונבחרה לטבק הטוב בעולם. יש לה 3 מפעלים בעולם ומעסיקה למעלה מ800 עובדים ונמכרת בלמעלה מ20 מדינות בעולם- לנו נותר לקוות שהם יענו לנו סופסוף יום אחד ויתנו לנו את הכבוד להביא לארץ את הטבק המושלם הזה.

אז מה כל כך מיוחד בטבק דרקסייד? דבר ראשון, הוא היה הטבק הרוסי הראשון בעולם שיוצר מעלי בארלי עם 3 ליינים שונים שכל אחד מהם בעל עוצמת ניקוטין שונה, תחילה הליינים נקראו SOFT, MEDIUM, STRONG כיום שמות אלו התחלפו לליינים: RARE, CORE, BASE. סופט הפך לבייס, מדיום הפך לקור וסטרונג הפך לרייר.


דרקסייד נחשבת ליצרנית טבק הפרימיום המובילה ברוסיה ומתהדרת ביציבות הטעמים לאורך השנים, חיתוך מדויק, חוזק, עושר ומגוון טעמים עם למעלה מ-75 טעמים, העברת טעמים מדויקת וזוכה כל יום מחדש לאהדת קהל המעשנים ברחבי העולם.


הליין הפופולרי ביותר שלה הוא ליין הCORE המבוסס על עלי בארלי איכותיים יחד עם עלי וירג'יניה בלונד הנחשבים לקלילים יותר לעישון עקב תכולת ניקוטין נמוכה יותר. ליין הטעמים העשיר של הקור מטורגט להגיע למגוון רחב של קהל מעשנים וימצא חן כמעט בעיני כל מעשן מנוסה וגם מתחיל.


כל שנשאר לקוות שמישהו ירים את הכפפה ויביא לנו מהמותג המעולה הזה שללא ספק ייעלה את השוק בעוד כמה רמות למעלה.


ארץ ייצור: רוסיה

חוזק: לרוב בינוני- העדפה שלנו לליין הקור המשלב עלי בארלי כהים וחזקים יחד עם עלי וירג'יניה בלונד קלילים

עננים: מושלמים, רק מי שניסה יבין

טעם: אם מדברים על איכות רוסית אז מכאן הכל התחיל, בשנת 2015 ועד היום הרבה חברות טבק בעולם מנסות להגיע לסוד ההצלחה של החברה הזאת.

טעמים נבחרים: גרייפ קור- ענבים סגולים, בננה פאפא- טעם בננה, בלוברי בלסט- אוכמניות, באונטי האנטר שזה גלידת קוקוס מעולה, קוד צ'רי- טעם דובדבן מדויק, קוסמו פלאוור- סורבה אוכמניות, קולה- נחשבת לאחת הטובות בעולם, פולינג סטאר- מנגו פסיפלורה, מנגו לאסי- מנגו מעולה, טורפדו- אבטיח מלון וכו'

קהל: מהמעשן המתחיל ועד המקצוען ביותר

זמן עישון: 60-75 דקות, תלוי באופן ההכנה ואופן השימוש


לסיכום


יש יתרון משמעותי בעישון תערובת תה לאלו שלא אוהבים להרגיש את ''טעם הלוואי'' של עלי הטבק מאחר ותערובת לנרגילה כמו ג'אם עשויה מעלי רוזלה שהיתרון שלהם הוא שאין להם טעם לוואי כלל וכלל והם מושלמים כבסיס לספיגת טעמים. מצד שני, אלו מאיתנו שכן אוהבים להרגיש את טעמי תו הטבק יהנו יותר מטבק פרימיום מאשר עישון סולו של תערובת תה.


רמות ניקוטין - לשחקנים מתחילים ובאופן כללי לקהל המעשנים הישראלי ישנה העדפה למוצר עישון קליל שאין בו הרבה ניקוטין שלעיתים גורם לתחושת סחרחורת וכבדות. תערובת תה מסוג ג'אם או דאלי יתאימו מאוד לקהל מסוג זה שמחפש תערובת קלילה וכיפית לעישון אולם היא תתאים פחות בעישון סולו לאלו שרגילים לעשן לדוגמא טבק כהה עתיר בניקוטין. אולם לאחרונה גם מעשנים כאלו נהנים לערבב תערובת תה יחד עם טבק כהה על מנת לקבל עוצמת טעם חזקה יותר עם תחושת באז נמוכה יותר שמגיעה מהניקוטין.

bottom of page