Hookahpedia | טבק במשקל - למה טבק פרימיום לנרגילה עדיף על טבק במשקל
top of page

טבק במשקל vs טבק פרימיום לנרגילה – מצא את ההבדלים


אם אתה תוהה מה ההבדלים בין טבק במשקל לטבק לנרגילה פרימיום ולמה אתה משלם עליהם פי 4 הגעת למקום הנכון! במאמר הבא ננסה לגעת בכל הנקודות ולהסביר מהם בעצם ההבדלים העיקריים בין טבק במשקל לטבק לנרגילה פרימיום.



תוכן עניינים


  • ההיסטוריה של הטבק לנרגילה בארץ

  • מה בעצם ההבדלים בין טבק במשקל לבין טבק פרימיום לנרגילה?

  • ההבדל בבריאות שלכם!

  • ההבדל בטעם

  • הבדל בנפח העשן

  • הבדל במשך העישון


ההיסטוריה של הטבק לנרגילה בארץ


אם אתה כבר בן 30+ אתה בטח זוכר שפעם יכולת לקנות במכולת השכונתית או בחנות הנרגילות שלך 4-5 קופסאות נחלה תפוח במחיר מצחיק של 10₪. באותה תקופה היה גם טבק ארוז 50 גרם של חברת אל וואה או כמו שהישראלים הוגים אל-וואחה. היו להם טעמים מגוונים ביניהם טבק בטעם קולה, אפרסק, לימון ותפוח.



באותה תקופה של ראשית שנות ה-2000 לא היה בכלל מס על טבק לנרגילה לכן המחירים היו נוחים מאוד שכן הטבקים הערבים כמו טבק נחלה וטבק אל וואחה היו נמכרים ב-20 ש''ח לקילו במצרים ובירדן.


כעבור כמה שנים הממשלה החליטה להטיל מס קנייה על טבק לנרגילה מה שהעלה את המחיר של כל קילו ב-50₪ מס קנייה. עדיין המחיר היה זול מאוד, רק שבמקום 4-5 חפיסות ב10 שקלים קיבלת בין 2-3 יח' בעשרה שקלים.

באותה תקופה לא היה נהוג כלל למכור טבק במשקל וכל ציבור המעשנים היה קונה טבק ארוז של חברות ערביות ובמיוחד את של שני אלו שכבר הזכרנו.


כתוצאה מהעלאת המס הבינו הסיטונאים ואנשי העסקים בתחום הנרגילות כי טבק שמיובא מחו''ל ועובר בכניסה לארץ יחויב בתשלום מס. כך בעצם החלה תעשייה שלמה של ייצור טבק במשקל שמגיע מהשטחים לישראל. הפתרון שהוצע ע''י אנשי תעשיית הטבק הפלסטינאים הייתה ייצור הטבק במטעים בשטחים ושינוע לישראל בדרך של הברחה, כגון באמצעות עובדים שעוברים במעברים היבשתיים מדי יום, והברחות קלאסיות משטחי הרשות לשטחי ישראל.



כך בעצם נולדה תעשייה שלמה שהחלה למכור טבק במשקל שמגיע מהשטחים לישראל בדרכי הברחה ועליה לא מושת שום מס קניה וגם לא מע''מ. לקריאה מורחבת של הכתבה לחץ כאן. מה שהוביל בהמשך לצמיחה במכירת הטבק במשקל במחיר אטרקטיבי יותר מטבק ארוז כגון טבק נחלה ואל וואחה שהגיעו בצורה חוקית לארץ ועליהם שולמו המיסים.


כחלק מהשתת מס הקנייה על הטבק לנרגילה, הממשלה החליטה בשנת 2011 כי ייקבעו מדרגות מס הדרגתיות, כך שבכל שנה המס ייעלה עד שיושווה למס על הסיגריות.


אם אתם זוכרים, באותה נקודת זמן בשנת 2011, המחיר של קופסת נחלה זינק מ- 10 ש''ח לערך ל- 35 ש''ח לצרכן וכתוצאה נוצרה מהומה גדולה בקרב ציבור המעשנים. מחיר הטבק במשקל נשאר זהה ועד היום ניתן לקנות קילו טבק במשקל בחנויות ב150-200 ש''ח, שכן מדובר במוצר שמגיע לארץ בדרכים עקיפות ולא משולם עליו כל מס.


כאשר אתם קונים טבק במשקל, שימו לב שבשנים האחרונות חנויות רבות קוראות לטבק ''טעם במשקל'' ולא טבק במשקל כי הם בעצם מוכרות לכם טעם ממקור צמחי ולא טבק כדי לא לשלם מס קניה. במקרה כזה אתם מעשנים מוצר נחות שאין לו את התכונות של הטבק (כגון עמידות לחום) והוא מגיע ממקור סינטטי כלשהו או מפרי מסוים, אין בו ניקוטין והוא באופן כללי איכותי הרבה פחות וכן פחות מספק לעישון.

 

נסכם את עניין המיסים בכך שנאמר כי כיום יבואן נדרש לשלם בכניסה לארץ כמעט 400 ש"ח מס קנייה על טבק לנרגילה כולל מע''מ כך שאם אתם רואים בחנויות קופסא של טבק ארוז 60 גרם שכתוב עליה ועל החבק ''המס שולם'' בעצם 24 ש"ח ממחירה הולכים ישר לקופת המדינה. כך שמי שקונה לדוגמא בחנות חבילת זומו ב-42 ש"ח – כ- 24 ש"ח הולכים ישר לקופת המדינה! זו אחת הסיבות למחיר הגבוה יחסית של הטבק פרימיום החוקי לבין הטבק במשקל.

 

אז מה בעצם ההבדלים בין טבק במשקל לבין טבק פרימיום לנרגילה?


אחרי שדיברנו על הסיבות להבדלי המחירים בואו נדבר על האיכות. טבק במשקל מיוצר מטבק מקומי פלסטינאי או במקרה הטוב יותר מטבק ירדני/ מצרי שמוברח לארץ.


בואו נתחיל מהעובדה שטבק במשקל מושקה במי קולחין (מי ביוב) בגלל התשתיות הרעועות בשטחים ובמדינות ערב וגם בגלל המצב הכלכלי הרעוע שם. כך שלמעשה אתם מעשנים טבק מעורבב ב... נו, בוא נגיד את זה - ספוג בחרא! לא עלינו אבל, אף אחד לא היה רוצה להקיא ולהרגיש רע ובטח שלא לחטוף חולירע או איזו מחלת מעיים כתוצאה מעישון טבק ספוג בחרא. ואם לא די בזה, אז קחו בחשבון שבמטעי הטבק שבשטחים ובמדינות ערב נעשה שימוש בחומרי הדברה מסוכנים לבריאות כמו DDT הקטלני שמסוכן מאוד ורעיל ביותר לאדם. לחץ כאן כדי ללמוד עוד על השפעות ה- DDT.

ה-DDT הוא החומר שבו משתמשים במדינות ערב ובשטחים כאשר רוצים להדביר את מטעי הטבק מפני מזיקים ומכרסמים. לעומת זאת במטעי טבק בעולם המערבי נעשית ההדברה בפיקוח ממשלתי ובשימוש בחומרי הדברה אורגניים או בחומרים מסוכנים פחות לבריאות.


ההבדל בבריאות שלכם!


בעולם נהוג להציג תעודות מקור ותעודות מטעם משרד החקלאות המקומי שמפעילים רגולציה על המפעל ומטעי הטבק ובודקים את איכות הטבק, מערכות ההשקיה, בודקים שאין טפילים במטעי הטבק וכו'. תעודות אלו מגיעות ממדינות אירופה, ארה''ב ודרום אמריקה. במדינות ערב ובשטחים פרקטיקה זו אינה נהוגה ובעצם מדובר במערב פרוע, כל אחד עושה מה בא לו.


ברגע שאתם קונים טבק ארוז שעליו שולם המס אתם קונים מחברה עם תעודות שגידלה עבורכם טבק בתנאים הטובים ביותר שלא יגרמו לכם להיות חולים. בנוסף, ישנו ארגון עולמי שלפיו יישק דבר ויש לנהוג על פי הסטנדרטים שהוא מציב על מנת לייצא טבק לכל מדינה מערבית.


במדינות המתקדמות בעולם לא נהוג למצוא בכלל טבק במשקל או טבק מוברח שכן זה נחשב גרוע כמו להבריח מזון או תכשיר קוסמטי שאין עליו שום פיקוח ועלול להזיק לבריאות המעשנים שבעתיים.


בטבק במשקל נוהגים לערבב גליצרין, סוכר, מים, ניקוטין, טאר, זפת וטעם שונים. אף אחד לא מפקח על מלאכת הערבוב ולא על החומרים המסוכנים שמוחדרים לתערובת זאת. לעומת זאת, בטבק פרימיום לנרגילה הייצור הוא תחת פיקוח ממשלתי, לכן החומרים שמוחדרים לטבק כגון תערובות טעם, גליצרין וכו' עוברים גם כן תחת פיקוח ממשלתי והם בטוחים למאכל.


עכשיו תחשבו על זה לרגע, אתם הייתם קונים בסופר מאכל שהוברח לישראל ולא עבר תהליך תקינה מסודר בארץ ואתם מסתכנים בכך שאתם מכניסים לגופכם רעל? כנראה שלא הייתם קונים! אבל זה בדיוק מה שקורה כאשר אתם מעשנים טבק במשקל ממקור לא ידוע!


טבק שמגיע למשל מארה''ב הוא טבק שנבדק למעשה במשך שנים על ידי משרד הבריאות האמריקאי המחמיר הרי הוא ה- FDA. טבק לנרגילה פומרי וטבק לנרגילה עגלי הם טבקים שאושרו לפני שנים על ידי ה- FDA האמריקאי ואושרו כבטוחים לעישון.


כשאתם מעשנים מוצר כזה אתם יודעים שהוא הגיע ממקור איכותי ועשוי מעלי וירג'יניה אמריקאים, דבש, גליצרין וטעם שכל אלו פורקו לגורמים ע''י מעבדות משרד הבריאות האמריקאי ואושרו על ידם. לא כל אחד זוכה לקבל אישור כזה מה-FDA ותהליך כזה הוא בד''כ מסובך, יקר, דורש מומחיות רבה ויכול לקחת שנים שבסופם חברת הטבק תקבל תשובה שלילית ולא תוכל לייצרם.

בנוסף, כאשר אתם קונים טבק פרימיום יש לו בד''כ תאריך תפוגה לתקופה של שנתיים. מעבר לתקופה זאת הטבק מאבד מהטריות שלו, הטעם הנחלש וכל חווית העישון תהיה טובה פחות וגם בטוחה פחות לעישון. כאשר מדובר בטבק במשקל שמאוחסן בתנאים לא תנאים ואין עליו שום פיקוח ממשלתי לגבי טריות, תאריך תפוגה וכו' אתם עלולים למצוא את עצמכם מעשנים טבק בן כמה שנים שלא ממש הייתם רוצים להכניס לגוף שלכם...


ההבדל בטעם


טבק ארוז ששולם עליו המס עשוי בדרך כלל מתערובות טעם איכותיות יותר. ככל שתשים יותר תערובת איכותית ופחות תמהול במים כך תקבל טעם איכותי וחזק יותר. אם כבר ניסית לעשן טבק פרימיום בטח ששמת לב להבדל העצום בטעם, במידה ולא אנחנו מזמינים אותך להתנסות באופן מידי ולגלות עולם חדש של טעמים.



הבדל בנפח העשן!


מה בעצם מייצר את העשן בטבק לנרגילה? ובכן, כמו בוייפ גם כאן תוספת של גליצרין תיתן קיבולת עשן גבוהה יותר. בטבק במשקל משתמשים בגליצרין נחות וזול ואילו בטבק פרימיום משתמשים בגליצרין איכותי הבטוח למאכל שנקרא FOOD GRADE משום שמשתמשים בו גם בתעשיית המזון.


כאשר משתמשים בגליצרין איכותי יחד עם תהליך יישון נכון וערבוב נכון מתגבש מוצר שיכול להפיק עננים גדולים וסמיכים כמו שאתם אוהבים ;)


הבדל במשך העישון!


זה לא סוד שראש של טבק במשקל יחזיק במקרה הטוב כ-30 דק'. אם אנחנו מדברים על טבק פרימיום, משל העישון שלו הוא כפול 2 אם לא כפול 3 או 4 בברנדים מסוימים.


טבק זומו, טבק עגלי, טבק פומרי וטבק 7DAYS יספקו לכם בקלות 90- 120 דק של עישון מלא טעם לעומת טבק במשקל שייאבד מטעמו אחרי 15 דק' ויפסיק לתפקד בכלל כעבור 30 דק'.


לסיכום


כשאתה מעשן טבק פרימיום אתה מכניס לגוף שלך מוצר טוב יותר בכמה מונים מטבק במשקל. אנחנו לא מעודדים עישון ומצהירים כי העישון באופן כללי מזיק לבריאות, אבל במעבר מטבק במשקל לטבק פרימיום התחושה הכללית טובה יותר, פחות כאבי ראש, בחילות, עייפות. פחות ליחה אם בכלל ותחושה כללית טובה יותר. כמובן שהנאת העישון גדולה בהרבה כי אתה מעשן טבק בריא יותר, נקי יותר שנותן לך משך עישון ארוך יותר עם עשן סמיך וטעים יותר.

אז נכון שטבק פרימיום יעלה הרבה יותר מטבק במשקל אבל כמו שאמא שלי הייתה אומרת: ''הזול הוא היקר''. אתה אמנם משלם יותר אבל מצד שני אתה נהנה פי 10 יותר ומשך העישון הוא פי 4. לכן, בסופו של יום אתה משלם אותו הדבר.


קח לך שניה לחשוב על זה...

bottom of page